F3 Kamratförening

Swedish English German Italian Spanish

Årsmötet 2013

Kamratföreningen höll årsmöte i Flygets Hus den 26 april 2013 enligt vanliga rutiner och 44 medlemmar hade slutit upp. Föreningens ordinarie ordförande valdes till ordförande för årsmötet och besluten klubbades snabbt igenom utan större diskussioner. Ordföranden hälsade också två nya medlemmar välkomna till kamratföreningen nämligen Bertil Rosén och Ivan Bernhardsson.

Parentation hölls över 10 kamrater som lämnat oss sedan förra årsmötet.
Kassören redovisade föreningens ekonomi och nästa års budget
Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för 2012
Beslutades att medlemsavgiften behålls oförändrad, min 100:- för 2014
Föreningen har just nu 204 betalande medlemmar
Ingvar Jäderlind valdes till ordförande i ett år
Ledamöterna H-B Karlsson, Bernt Samuelsson och Leif Klaar omvvaldes på två år
Suppleanterna Stig-Olov Carlsson och Birgitta Green omvaldes på ett år
Revisorerna Christer Lundin och Per-Olof Lindström liksom Revisorssuppleanterna Siv Glennfjord och Bo Agnegård omvaldes på ett år
Valberedningen Åke Medbrandt och Irene Liljebäck omvaldes på ett år

Under övriga frågor informerade Ingvar i vanlig ordning om förhållandet mellan kamratföreningen och helikopterflottiljen och om övriga kamratföreningars förhållande till respektive förband och till försvarsmakten i övrigt. Arbete pågår även med att få till stånd en sammanslagning av F3 Kamratförening och AF2 Kamratförening under ett gemensamt namn. Eventuellt under namnet Malmens Kamratförening

Efter årsmötet informerade Överste Peder Söderström om helikopterflottiljens verksamhet internationellt och nationellt. Han inledde med att redovisa, och försöka förklara,
den inte helt enkla organisationsplanen för Linköpings Garnison. Han gick även igenom de olika helikoptertyperna som används idag, hur många det finns av varje och till vilka uppgifter respektive typ används.

Enligt Peder är Svenska försvaret engagerade på tre ställen utomlands, Afghanistan, Kosovo och Adenviken. I Afghanistan och Kosovo är det fråga om räddningsuppdrag och sjuktransporter och i Adenviken spaningsuppdrag och jakt på pirater tillsammans med kustbevakningens eller marinens fartyg. I nuläget använder man i huvudsak den Amerikanska helikoptermodellen Black Hawk. I övrigt samövar man med de nordiska ländernas försvarsmakter och Nato. Inom Sverige har man, förutom huvudflottiljen på Malmen, även helikopterenheter utplacerade i Luleå och Ronneby.

Efter årsmötesförhandlingarna serverades middag i vanlig ordning. Middagen bestod av förrätt (Lax Paté), varmrätt (Dubbelmarinerad fläskfilé med potatisgratäng) och Pannacotta till efterrätt.

Som alltid hade Anita och Hans Mårtensson tillagat maten med största värme och kunskap och tillsammans med övrig i serveringspersonalen ordnat en trevlig och smakfull middag som verkligen uppskattades.

Ni som inte var där gick miste om en riktigt god middag!

Bilder från årsmötet om du klickar här!

Besökare

Vi har 92 besökare och inga medlemmar online